nieuws

Revolutie met terugkeer frameproductie in Europa?

algemeen

Er worden op dit moment door diverse grote spelers binnen de Europese fietsmarkt initiatieven ontwikkeld die ertoe moeten leiden dat er weer (aluminium) fietsframes geproduceerd gaan worden in Europa. Het zou gaan om een gezamenlijke actie van marktleiders als Accell Groep, Gazelle en Derby moeder Pon Holdings en Decathlon.

Revolutie met terugkeer frameproductie in Europa?
In tegenstelling tot hoe nu alu frames in het Verre Oosten worden geproduceerd, moet die productie in Europa op hoog geautomatiseerde wijze gaan plaatsvinden. – Foto Tweewieler

Mochten de huidige plannen ook werkelijkheid worden, dan zou dat niet minder dan een revolutie in fietsenland zijn. Want van een dergelijke samenwerking tussen grote spelers is, in tegenstelling tot vele andere industrieën, binnen de fietssector niet eerder sprake.

‘Ernstige fout’

Dat er op dit moment dergelijke initiatieven spelen is onlangs bekend gemaakt door  Alfred Thun, CEO van bottom bracket fabrikant Alfred Thun GmbH. In een interview dat is gepubliceerd in Tweewieler zusterblad Bike Europe zegt hij: “Het was een ernstige fout, toen ongeveer 15 jaar geleden de Europese fietsindustrie stopte met de productie van frames. Men schakelde toen en masse over naar frame-import en met name de invoer van aluminium frames. Om de productie van fietsen in Europa ook op een langere termijn te behouden is het noodzakelijk om de productie van aluminium frames hier te laten plaatsvinden.”

Exodus naar Zuid – Oost Azië

“De uittocht van Europese fietsonderdelenproducenten naar Zuid Oost-Aziatische landen baart ons al jaren grote zorgen. Vooral omdat we allemaal weten dat de fietsindustrie niet zal kunnen overleven in Europa zonder een capabele Europese onderdelen-industrie,” zegt Alfred Thun verder.

Hij meldt tevens dat het gezien een goede toekomst van fietsfabrieken in Europa het noodzakelijk is om een aluminium frame-industrie op te zetten. “Ik en mijn bedrijf zijn bereid ons hiervoor volledig in te zetten. Het doel is om te komen tot een zeer flexibele, hoog geautomatiseerde productie die is gestoeld op technologie zoals die wordt toegepast door autofabrikanten. Tevens moet die productie in directe verbinding staan met de diverse afnemers.”

Flexibilisering

De initiatieven voor een Europese alu frame-productie hebben alles te maken met het streven tot verdere keten-flexibilisering. Dit houdt in dat fietsfabrieken in Europa niet langer maanden van te voren onderdelen moeten bestellen bij leveranciers in het Verre Oosten. Aluminium fietsframes bijvoorbeeld moeten bijna één jaar van te voren worden besteld bij de producenten in Azië voordat ze daadwerkelijk de assemblagelijnen bereiken bij fietsfabrieken in Europa. Dit brengt aanzienlijke risico’s met zich mee omdat in de tussentijd de vraag naar bepaalde modellen drastisch kan zijn veranderd.

Reageer op dit artikel