nieuws

Rabobank: 2013 iets beter dan 2012

algemeen

In de editie 2013/2014 van Rabobank Cijfers en Trends geeft de bank hun visie op de tweewielerbranche. De bank verwacht dat met name door de verkoop van e-bikes de vakhandel belangrijk blijft bij de verkoop van fietsen. Het aantal winkels bleef in de jaren 2008 tot en met 2012 stabiel op zo’n 2.730. De bank denkt dat 2013 een iets beter jaar zal worden ten opzichte van het slechte jaar 2012, maar verwacht voor 2014 geen spectaculaire verbetering van de markt omdat de economische vooruitzichten nog te onzeker zijn.

Rabobank: 2013 iets beter dan 2012
De angst voor internet lijkt ongegrond: de verkoop van nieuwe fietsen via webwinkels nam af van 129.000 in 2010 naar 86.000 in 2012.

Als kans ziet de Rabobank de steeds groter wordende groep 50-plussers die meer vrije tijd heeft, gemiddeld genomen meer geld te besteden en gezondheid is belangrijk voor deze groep. De bank denkt dat de tweewielerspecialist moet professionaliseren en samenwerken, waarbij franchise een rol kan spelen. Als bedreiging ziet Rabobank dat sommige merkfabrikanten de keten verkorten door eigen webshops te starten en klanten vaker rechtstreeks te informeren. De angst voor internet lijkt ongegrond: de verkoop van nieuwe fietsen via webwinkels nam af van 129.000 in 2010 naar 86.000 in 2012.

De bank ziet grote kansen voor de rol van de e-bike in woon-werkverkeer en ook de groeiende populariteit van e-bikes onder scholieren genoemd. Omdat de techniek in de e-bike snel toeneemt, stelt de bank dat personeel goed geschoold zal moeten worden.

Onderscheid door advies en toegevoegde waarde

Door de blijvende populariteit en productinnovaties bij e-bikes blijft de vakhandel zich onderscheiden met toegevoegde waarde en advieskracht. De Rabobank denkt dat tweewielerspeciaalzaken verder moeten professionaliseren en strategische keuzes maken om hun positie in de markt te behouden en te versterken.

Feiten uit Rabobank Cijfers & Trend

  • Aantal e-bikes is in het totale fietsenpark de miljoen ruim gepasseerd.
  • De gemiddelde Nederlander legt 900 fietskilometers per jaar af. E-bikers leggen meer dan 1.500 kilometer per jaar af.
  • De consument is niet erg merkentrouw. Wel kiezen twee van de drie kopers voor een bekend merk.
  • Nederlanders besteden ongeveer 1,6 miljard euro aan tweewielers. Bijna 80% van de omzet komt van fietsen, de rest van reparaties, onderdelen en accessoires.
  • In 2012 werden 1.039.000 nieuwe fietsen verkocht. Daarvan was 171.000 elektrisch.
  • De gemiddelde prijs voor een e-bike is ruim 1.800 euro.
  • Van bij de vakhandel verkochte fietsen is 39% tweedehands.
  • De verkoop van nieuwe fietsen via webwinkels is gedaald van 129.000 in 2010 naar 86.000 in 2012.
  • Het gemiddeld aankoopbedrag bij de vakhandel lag in 2012 bij de vakhandel op 954 euro, bij de overige kanalen is dit 725 euro.
  • Het aantal winkels in de tweewielerbranche blijft stabiel op 2.730.
  • Het aantal ondernemers boven de 55 jaar is 33%.
  • Vakhandelaren haalden in 2012 met e-bikes gemiddeld zo’n 42% van hun omzet binnen.
  • Megastores voor tweewielers zijn verder in opkomst.
  • Ook autobedrijven die hun dealernetwerk gaan inschakelen voor de verkoop van fietsen zijn in opkomst.
  • Het marktaandeel van de vakhandel in de verkoop van nieuwe fietsen is in 2012 gedaald met 2% naar 67%. Bij de e-bikes wordt 80% via de vakhandel verkocht. 10% van de fietsen wordt via internet gekocht.
  • Internet is nog niet echt een bedreiging voor de tweewielerbranche. Consumenten willen advies bij aankoop van een fiets, ze willen de fiets kunnen proberen  en gaan na aankoop voor onderhoud en reparatie naar de vakhandel.
Reageer op dit artikel