nieuws

Cube over online verkoop via Futurum

algemeen

Het bericht over de verkoop van complete racefietsen en mountainbikes via Futurumshop heeft tot veel commotie geleid in de branche. We vroegen algemeen directeur Lennard van Winden van de importeur van Cube, One Way Bike Industry, om een reactie. “Dat onze samenwerking met Futurumshop een radicale koerswijziging zou zijn met betrekking tot het distributiebeleid van Cube is niet juist. Cube heeft immers altijd samengewerkt met online partners. Mede daardoor hebben we als geen ander merk veel ervaring opgedaan met dit distributiekanaal.”

Cube over online verkoop via Futurum
Lennard van Winden van de importeur van Cube: "De afgelopen jaren hebben wij veel tijd en energie gestoken in het beheersen en begrijpen van het online kanaal. Welke plaats neemt dit in en gaat dit innemen in de distributie van de toekomst? Dit soort vragen houdt onze klanten bezig, en ons als Cube-mensen natuurlijk ook. Wij trekken samen met onze dealers op om de consument optimaal te bedienen in de veranderende markt. “

Eerder vandaag berichtte Tweewieler over de verkoop van Cube fietsen via Futurumshop, veel dealers reageren boos en bezorgd. Van Winden: “Natuurlijk begrijpen wij de standpunten en de zorgen van onze klanten. Wij hebben in ons werk elke dag te maken met de effecten van internetaanbieders. Er is zorg over de reikwijdte van het internet als distributiekanaal, het gaat over geografische grenzen heen. Daarnaast is er zorg over de aankoopbeleving van de consument en de veranderingen die daarin plaatsvinden. Niet in de laatste plaats is er zorg over de effecten op de prijsniveaus van onze producten. Hoe wordt er geconcurreerd tussen de verschillende aanbieders?”

“Maar aankoop via internet gebeurt. De consument koopt online. Dat is de realiteit. De afgelopen jaren hebben wij veel tijd en energie gestoken in het beheersen en begrijpen van het online kanaal. Welke plaats neemt dit in en gaat dit innemen in de distributie van de toekomst? Dit soort vragen houdt onze klanten bezig, en ons als Cube-mensen natuurlijk ook. Wij trekken samen met onze dealers op om de consument optimaal te bedienen in de veranderende markt.”

Stabiele partners

Van Winden geeft aan dat ze altijd kiezen voor stabiele partners: “Het is een feit dat Cube wordt aangeboden via zowel geautoriseerde als niet-geautoriseerde verkoopkanalen via het internet. Wij hebben ervoor gekozen om samen te werken met stabiele partners in de vorm van aanbieders met fietsenkennis en een achtergrond in onze branche om de vraag van de consument naar onze producten tegemoet te komen, en zodoende ook de noodzaak weg te nemen om deze vraag in te vullen via kanalen die niet door ons beleverd worden.”

Geen branchevreemde kanalen

“Dat geeft ons de mogelijkheid om in gesprek te blijven en negatieve bij-effecten bespreekbaar te maken. Dat het hier om een radicale koerswijziging zou gaan met betrekking tot het distributiebeleid van Cube is niet juist. Cube heeft immers altijd samengewerkt met online partners. Mede daardoor hebben we als geen ander merk veel ervaring opgedaan met dit distributiekanaal. Hierin hebben wij altijd gekozen voor partners met wortels in de fietsenmarkt. Wij kiezen dus duidelijk niet voor branchevreemde kanalen. Mede dankzij de goede zichtbaarheid op het internet is Cube in staat geweest uit te groeien tot een van de meest begeerde fietsenmerken in de markt. Wij hebben sinds onze introductie op de Nederlandse markt onafgebroken groei gekend. De huidige markt is lastig. We hebben als branche de wind niet in de rug. Cube is in staat geweest om ook in dit seizoen hele goede groei- en doorverkoopcijfers te laten zien. De markt voor ons merk groeit door en daarmee nemen voor al onze partners de verkoopcijfers nog steeds toe. “

Keuze voor Futurumshop

Lennard van Winden legt uit waarom gekozen is voor Futurumshop: “Met Futurumshop hebben wij zeer goede afspraken gemaakt en uit een eerdere samenwerking hebben wij ook de ervaring dat hier uitstekend mee wordt omgegaan. De fietsen worden rijklaar aan de consument afgeleverd en aftersales en service worden ook goed gewaarborgd. Wij hebben de insteek dat er een fysieke winkel gekoppeld moet zijn aan onze online partners en dit wordt door Futurumshop op korte termijn ingevuld. Daarmee is deze exclusieve online samenwerking dus een opmaat naar de invulling van een volledig dealerschap. Nogmaals, wij hebben begrip voor de zorg die onze klanten hebben. Graag zouden we in gesprek willen gaan met onze klanten om onze keuze nader toe te lichten. Ik nodig u bij deze uit om mij te bellen of te mailen op lvw@cube-bikes.nl.”

Reageer op dit artikel