nieuws

Crisis binnen UCI kan fietsindustrie hard raken

algemeen

Los van de vraag of en in welke mate de dopingaffaire rondom Lance Armstrong gevolgen gaat hebben voor de verkopen van racefietsen, speelt er nog een ander aspect bij ‘Lancegate’: hoe hard raakt een mogelijke val van de International Cycling Union (UCI) de fietsindustrie?

Crisis binnen UCI kan fietsindustrie hard raken
Het gerommel binnen de UCI, dat kan leiden tot het aftreden van president Pat McQuaid (foto), kan grote gevolgen hebben voor de fietsindustrie. Foto: Marcel van Hoorn (ANP)

De UCI ligt zwaar onder vuur. De wereldwijde roep om het aftreden van haar president  Pat McQuaid wordt steeds luider. Zelfs UCI-leden als de Koninlijke Nederlandsche Wielren Unie (KNWU) lijken het vertrouwen in McQuaid op te zeggen. KNWU voorzitter Marcel Wintels twijfelt openlijk of zijn organisatie wel lid moet blijven van de UCI.

Consequenties voor de fietsindustrie
Kan al deze commotie leiden tot de val van de UCI? En welke consequenties heeft dat op zijn beurt voor de fietsindustrie, die sinds 2010 juist hard gewerkt heeft aan het versterken van de banden met de UCI? Shimano, Accell Group, Trek, SRAM, Specialized, Cycling Sports Group, Advanced Sports, Cervelo, Ridley, Scott en FSA sloten zich op 7 juli 2010 allemaal aan bij de World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) om zo gezamenlijk hun stem te laten horen bij de UCI. Ook werd een ‘Bicycle Steering Group’ in het leven geroepen, met een technische commissie die met de UCI overlegt op gebied van technische reglementen en voorschriften.

Momenteel komt een zogeheten innovatiecommissie regelmatig bij elkaar om te overleggen over welke technische vernieuwingen van fietsfabrikanten toegestaan moeten worden. Schijfremmen voor racefietsen zijn hier een voorbeeld van.

In 2011 kwam de UCI met een homologatieprogramma voor frames en vorken. De o zo belangrijke stickers op de frames en vorken tonen aan dat deze voldoen aan de technische richtlijnen van de UCI voor racefietsen die deelnemen aan UCI races. Deze zijn er gekomen als antwoord op de complexe en vrij interpreteerbare regels op gebied van gewicht, diameters en vormen van fietsframes.

Halfslachtig
Het naleven van deze complexe en vrij interpreteerbare regels is door de jaren heen nogal halfslachtig gecontroleerd; bepaalde fietsen werden door sommige UCI officials uitgesloten van deelname aan races, andere officials lieten diezelfde fietsen gewoon toe. Fabrikanten hebben vermogens gespendeerd aan de ontwikkeling van frames en andere componenten, allen maar om hun innovaties vervolgens verboden te zien worden door de UCI.

Het vorig jaar ingevoerde homologatieprogramma voor frames en vorken voor racefietsen waarvoor de industrie is geconsulteerd, voorkomt het uitsluiten van gehomologeerde fietsen aan de races. En voorkomt dus ook de willekeur die zich voorheen voordeed met alle kostbare gevolgen van dien voor fietsfabrikanten.

Naast een homologatie voor frames en vorken is deze er nu ook voor wielen. Daarnaast biedt de UCI richtlijnen voor kleding van (prof) wielrenners.

Hoe de crisis rondom de UCI zich zal ontwikkelen hangt vooral af van haar leden, zoals de KNWU. Opteren die leden voor een nieuwe internationale unie die zich met name richt op het wielrennen? Wordt president Pat McQuaid uiteindelijk gedwongen af te treden? En wat betekent dit allemaal voor het gezag van de UCI?

Feit is dat een verdwijnen of een verminderd gezag van de UCI een vacuüm veroorzaakt die kostbare gevolgen kan hebben voor de fietsindustrie.

Reageer op dit artikel