nieuws

Fietsverkoop: grotere winkels groeien, kleinere dalen

algemeen

AMSTELVEEN – Ook de maand mei laat zich niet helemaal van de zonnige kant zien. In vergelijking met mei vorig jaar lopen de verkopen nog altijd 25% achter en bijna 30% in omzet. Over alle segmenten heen loopt de gemiddelde verkoopprijs wat terug.

Fietsverkoop: grotere winkels groeien, kleinere dalen
Grote winkels, zoals op de foto 12GO in Moordrecht, vertonen groei in een dalende markt.

Wat wel zeer positief is, is dat de verkopen in mei ten opzichte van april fors zijn gestegen. Vorig jaar stegen de verkopen in mei 12% ten opzichte van april; in 2012 is die stijging 36%. Daarmee haalt de markt een beetje van het verlies in dat de vorige maanden is opgelopen.

 

Opbouw onderzoekscijfers

Marktonderzoek levert een gemiddeld cijfer op als resultaat. Hoe zijn de cijfers over mei tot stand gekomen? Van alle fietsspeciaalzaken in het GfK onderzoek liet een op de vijf zaken (20,2% om precies te zijn) een groei in verkopen zien in mei 2012 ten opzichte van 2011. Aan de andere kant liet 79,8% een daling in verkopen zien.

 

Grotere winkels staan op groei, kleinere op verlies

Dit gaat uit van een ‘oud op oud’ situatie, dus over de winkels die vorig jaar actief waren en nu ook nog. Ter vergelijking: de winkels waarvan de verkopen stegen, verkochten gemiddeld 12% meer dan vorig jaar. De ‘dalers’ zagen hun verkopen gemiddeld 31% terug lopen. De winkels met groei verkochten in mei 2012 gemiddeld 82 fietsen en de winkels met daling 79. Dat is geen groot verschil (effect van gemiddelden!), maar je ziet wel een relatie ontstaan tussen groter = groeien en kleiner = dalen.

 

In de totale marktbeweging, zoals die wordt gerapporteerd, tellen ook nog de effecten mee van winkelverbouwingen (positief) of winkelsluitingen (negatief). Wat we vaak terug horen, is dat winkels met groei roepen dat de monitor niet klopt, maar blijkbaar realiseert men zich onvoldoende dat er veel winkels zijn die absoluut geen groei doormaken. Vandaar deze keer wat meer aandacht voor de achtergrond.

 

GfK Retail and Technology Benelux B.V.

Patrick Langley

Reageer op dit artikel