nieuws

Wandelgangakkoord raakt tweewielerbranche

algemeen

Het voor ‘Brussel’ in elkaar getimmerde wandelgangakkoord – de voorlopige belastingplannen voor 2013 – lijkt ook voor de tweewielerwereld gevoelige effecten te hebben. De reiskostenvergoeding kan verdwijnen, het ‘nultarief’ voor de auto van de zaak kan vervallen, en de voorgestelde BTW-verhoging naar 21 procent raakt alle branches, ook de tweewielerbranche.

Wandelgangakkoord raakt tweewielerbranche

 

DEN HAAG – Het voor ‘Brussel’ in elkaar getimmerde wandelgangakkoord – de voorlopige belastingplannen voor 2013 – lijkt ook voor de tweewielerwereld gevoelige effecten te hebben. De reiskostenvergoeding kan verdwijnen, het ‘nultarief’ voor de auto van de zaak kan vervallen, en de voorgestelde BTW-verhoging naar 21 procent raakt alle branches, ook de tweewielerbranche.

Het wandelgangakkoord heeft minstens drie aspecten die door de bril van de branche gezien direct aan de toekomst raken. Zo is er sprake van het verdwijnen van de reiskostenvergoeding. Aangezien een kilometervergoeding evengoed ook voor fietsen of scooteren geldt, kan dat nadelige effecten voor de tweewielerbranche hebben.

Auto van de zaak

Maar de lijst gaat verder. Tweewielerbedrijven en werknemers met een auto van de zaak die nu buiten de fiscale bijtelling wordt gehouden (kilometerboekhouding), worden mogelijk geconfronteerd met het verdwijnen van dat ‘nultarief’. Ook als echt totaal niet privé wordt gereden.

Zowel RAI als BOVAG hopen dat nu gepresenteerde ruwe plannen een opmaat zijn voor een rechtvaardiger oplossing: de invoering van het zogenaamde gestaffelde bijtelling. Zoals dat in de bestelautowereld inmiddels al bestaat. Dat zou dan iedereen aangaan met een (bestel)auto van de zaak.

BTW-verhoging

Zonder twijfel betekent ook de verhoging van de BTW naar 21 procent een gevoelige tik. Dat vertaalt zich voor de consument immers direct in hogere prijzen van onderhoud, de aanschaf van tweewielers en waar het gemotoriseerde tweewielers betreft ook hogere brandstofkosten. Benzine wordt immers centen duurder.

Hoe de plannen in detail worden ingevuld, is pas op Prinsjesdag duidelijk. Belangrijk gegeven is daarbij dat ook de verkiezingen in september worden gehouden. Tot die tijd ligt de bal bij het ministerie van Financiën en minister De Jager. En telt de tweewielerwereld zijn knopen.

Lees de uitgebreide versie van dit artikel in Tweewieler mei.

Foto: ANP, Marcel Antonisse

Reageer op dit artikel