nieuws

Politie controleert niet meer gericht op fietsverlichting

algemeen

De politie stopt met de gerichte controles op fietsen zonder licht, mobiel bellen in de auto en het dragen van de gordel. Het OM heeft besloten dat de speciale verkeershandhavingsteams zich op andere zaken moeten gaan richten die belangrijker zijn voor de verkeersveiligheid.

Politie controleert niet meer gericht op fietsverlichting

 

DEN HAAG – De politie stopt met de gerichte controles op fietsen zonder licht, mobiel bellen in de auto en het dragen van de gordel. Het OM heeft besloten dat de speciale verkeershandhavingsteams zich op andere zaken moeten gaan richten die belangrijker zijn voor de verkeersveiligheid.

De nieuwe aanpak is gebaseerd op onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Volgens de onderzoekers is het bijvoorbeeld niet bewezen dat fietsen zonder licht gevaarlijker is dan mét licht.

Branchekeurmerk fietsverlichting

Opmerkelijk is dat de branche juist stappen aan het ondernemen is om een keurmerk voor goede fietsverlichting in het leven te roepen (zie Tweewieler mei p. 17 en de berichtgeving op tweewieler.nl.) De stichting RAI vereniging Keurmerk Fietsverlichting (RKF) noemt de handhavingsproblematiek als een van de redenen voor het opzetten van het keurmerk.

RKF geeft aan dat uit SWOV-onderzoek juist zou blijken dat er een toename van het aantal ongelukken met de fiets is, juist in de schemerperioden. Slechte of geen fietsverlichting zou daar een oorzaak van kunnen zijn. In Tweewieler juni/juli leest u meer over het meest recente SWOV-onderzoek.

Zonder fietsverlichting blijft strafbaar

Het betekent niet dat fietsen zonder licht en rijden zonder gordel niet meer worden bekeurd. Als agenten deze vergrijpen toevallig zien, levert dat nog steeds een boete op. Het blijft dus gewoon strafbaar om zonder fietsverlichting te rijden.

SWOV concludeert dat het voor de verkeersveiligheid beter is om te controleren op alcoholgebruik en te hard rijden. Dat zijn de twee belangrijkste doodsoorzaken in het verkeer. De verkeershandhavingsteams van het OM gaan zich meer richten op de aanpak van die twee problemen.

Foto: ANP

Reageer op dit artikel