nieuws

Platform Elektrische Mobiliteit ziet volop kansen voor vakhandel in e-mobiliteit

algemeen

Vanmorgen hield het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) een bijeenkomst in het FietsVAK Theater over de ontwikkelingen in elektrische mobiliteit. Hierin was vooral aandacht voor de kansen om autorijders op een e-scooter of e-bike te krijgen. Het PEM heeft de afgelopen jaren de focus vooral op elektrische auto’s gericht. In deze sessie wilde het platform de kansen en uitdagingen van elektrische tweewielers inventariseren.

Platform Elektrische Mobiliteit ziet volop kansen voor vakhandel in e-mobiliteit

 

AMSTERDAM – Vanmorgen hield het Platform Elektrische Mobiliteit (PEM) een bijeenkomst in het FietsVAK Theater over de ontwikkelingen in elektrische mobiliteit. Hierin was vooral aandacht voor de kansen om autorijders op een e-scooter of e-bike te krijgen. Het PEM heeft de afgelopen jaren de focus vooral op elektrische auto’s gericht. In deze sessie wilde het platform de kansen en uitdagingen van elektrische tweewielers inventariseren.

Douwe Boeijenga van ENRA Verzekeringen (zie foto) liet in zijn betoog zien dat de verkoop van e-scooters nog niet erg groot is. “Maar wij verwachten dat de verkoop de komende jaren in rap tempo gaat toenemen. Vandaar dat wij nu op de beurs ook met een speciale e-scooter verzekering komen. Gericht op de zakelijke markt. Wij verwachten dat de doelgroep uit werkenden tussen 24 en 50 jaar ligt. Deze doelgroep is significant anders dan bij gewone bromfiets en scooters en het diefstalrisico ligt heel anders. Daarom komen we met onze e-scooter verzekering ook met een scherp tarief en pech hulp service.”

Aandeel van de leasefiets wordt groter

Jan Baljeu van Friesland Lease liet zien dat elektrische tweewielers bij hun leaseconcepten onderdeel zijn van het mobiliteitsbudget. “Wij merken dat de mobiliteitsbehoefte wijzigt: de e-bike en e-scooter worden onderdeel van het nieuwe mobiliteitsbeleid in de zakelijke markt. Wij verwachten dat het aandeel van de leasefiets in 2013 groter zal zijn door de aandacht voor maatschappelijk ondernemen. Dit biedt kansen voor de vakhandel.”

Als laatste spreker gaf Taco Anema van QWIC aan dat vooral de zakelijke ritten tot 15 kilometer prima met e-mobiliteit gedaan kunnen worden. “De helft van de autoritten is korter dan 7,5 km. Een elektrische scooter is het goedkoopste volledig gemotoriseerde vervoermiddel per km. Dit biedt volop kansen. Nu gaat 1% voor woon-werkverkeer met de scooter en 49% met de auto.” Volgens Taco Anema is van de totale markt in elektrisch vervoer in brom- en snorfietsen 4.500 stuks. “Als je daar de Segways, elektrische steps en dergelijke uithaalt, hou je 3.000 e-scooters over. Dat is nog niet echt een grote markt dus.”

Leaserijder belonen voor gebruik e-bike of e-scooter
Vanuit de zaal kwamen diverse suggesties om e-mobiliteit met tweewielers aantrekkelijker te maken. Een van de goede suggesties was om rolmodellen op een e-scooter te zetten en in dit verband werd direct Willem Holleeder genoemd. Andere optie is om leaserijders te belonen als hij een e-bike of e-scooter gaat gebruiken. Meerdere sprekers benadrukten dat detaillisten meer actief op de zakelijke markt moeten zijn omdat er volop kansen zijn voor de vakhandel in de verkoop van e-tweewielers.

Reageer op dit artikel