nieuws

Nieuwe ART 5 sterren sloten

algemeen

In 2010 heeft Stichting ART Diefstalpreventie Tweewielers op de Motorbeurs in Utrecht een nieuwe categorie motorfietssloten geïntroduceerd in de strijd tegen de toenemende diefstal van motorfietsen. Sindsdien zijn diverse fabrikanten doorgegaan met het verder ontwikkelen van deze sloten, die ook prima kunnen worden gebruikt voor beveiligen van scooters en brommers.

Nieuwe ART 5 sterren sloten

 

AMSTERDAM – In 2010 heeft Stichting ART Diefstalpreventie Tweewielers op de Motorbeurs in Utrecht een nieuwe categorie motorfietssloten geïntroduceerd in de strijd tegen de toenemende diefstal van motorfietsen. Sindsdien zijn diverse fabrikanten doorgegaan met het verder ontwikkelen van deze sloten, die ook prima kunnen worden gebruikt voor beveiligen van scooters en brommers.

ABUS, Kryptonite, Luma, Artago, Magnum, Oxford, Pro-tect en SXP zijn de merken die op dit moment ART 5 sterren categorie sloten kunnen leveren. Een totaaloverzicht (merken en typen) is te vinden op de website www.goedopslot.nl. De sloten zijn verkrijgbaar bij de meeste motorfietsbedrijven.

Wat is ART categorie 5?

Een ART categorie 5 slot is in alle opzichten zwaarder uitgevoerd dan een ART categorie 4 slot. De voorwaarden met betrekking tot de gebruikte slotcilinder zijn zwaarder. Het sleutelmechanisme van een ART categorie 5 slot heeft een “praktische” sleutelverscheidenheid van factor 20 ten opzichte van een ART categorie 4 slot. Dit betekent dat de weerstand tegen manipuleren (het zgn. “lock picking”) een stuk hoger ligt. Tevens is de testmethode aangepast, denk daarbij aan de testtijd en de weerstand tegen knippen en trekken.

Het ART categorie 5 slot heeft een zodanig formaat dat het altijd mogelijk is om een motor aan een voorwerp vast te leggen dat verbonden is aan de ‘vaste wereld’. Het vastleggen aan de vaste wereld kan het diefstalrisico voor uw motor terugdringen, omdat het optillen en meenemen in een bestelwagen daarmee veel moeilijker wordt gemaakt.

Vaak diefstal uit stallingen en schuurtjes

Ook in afgesloten stallingen of schuurtjes is een dergelijke maatregel zinvol, gezien het feit dat ook daaruit vaak diefstallen plaatsvinden. Let overigens op met het begrip ‘vaste wereld’. Er zijn gemeentes waarbij het niet is toegestaan om een motorfiets aan bijvoorbeeld een lantarenpaal vast te zetten, maar alleen aan speciaal daarvoor bestemde voorzieningen.

Verzekeraars stellen overigens ook voorwaarden aan de manier waarop een motorfiets beveiligd moet zijn.

Meer informatie over beveiliging van motorfietsen is te vinden op www.goedopslot.nl.

Reageer op dit artikel