nieuws

IJspret in februari bederft fietsverkoop branchebreed

algemeen

Schreven we vorige maand dat de sneeuwpret de fietsenverkoop dwars zat, dan kunnen we daar voor februari ‘nog steeds’ aan toevoegen. De maand februari stond immers nog meer in het teken van een mogelijke Elfstedentocht dan de laatste week van januari. We zien dan ook dat in februari branchebreed de verkopen onder druk stonden.

IJspret in februari bederft fietsverkoop branchebreed

 

AMSTELVEEN – Schreven we vorige maand dat de sneeuwpret de fietsenverkoop dwars zat, dan kunnen we daar voor februari ‘nog steeds’ aan toevoegen. De maand februari stond immers nog meer in het teken van een mogelijke Elfstedentocht dan de laatste week van januari. We zien dan ook dat in februari branchebreed de verkopen onder druk stonden.

De totale markt verloor 26% aan verkoopaantallen ten opzichte van vorig jaar en 30% aan omzet. De cijfers voor de vakhandel en de branchevreemde kanalen liggen zeer dicht tegen elkaar aan, maar dat is logisch aangezien ook winkels als bouwmarkten in februari een relatief slechte maand lieten zien in totale omzet (en dus ook voor fietsen). De consument heeft duidelijk weinig belangstelling voor fietsen en doe-het-zelven als men buiten op de schaats kan staan.

Ook e-bike verkopen met 30% gedaald

Een branchebrede daling blijkt ook uit het feit dat zelfs (!) e-bikes in de vakhandel 30% minder aan verkopen lieten zien dan vorig jaar. Feitelijk gezien hadden alle segmenten het moeilijk. Zelfs in het segment stadsfietsen – die je het meeste kan zien als een vervangingsmarkt en dus tamelijk stabiel – zagen we de verkopen in februari met 24% dalen.

Veel markten staan stevig onder druk

‘Statistisch gezien’ is de maand februari er niet een om zich grote zorgen om te maken. De verwachting is dat de markt bijtrekt. Veel markten waarin GfK onderzoek uitvoert, staan stevig onder druk door de grote aarzeling die de consument laat zien om de portemonnee te trekken. Wat dat betreft is het niet alleen het weer dat soms dwars kan zitten, ook het economisch klimaat heeft invloed op de kooplust.

GfK Retail and Technology Benelux B.V.
Patrick Langley

Foto: ANP

Reageer op dit artikel