nieuws

Fietsverkopen 2011: e-bike plust met 9 procent, internetverkoop daalt fors

algemeen

De markt voor nieuwe fietsen daalde in 2011 met 1,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet op de Nederlandse fietsmarkt was nagenoeg stabiel: – 0,6 procent. Opmerkelijk is dat de verkoop van fietsen via internet een flinke knauw kreeg: die daalde met bijna een derde. Een en ander blijkt uit een marktanalyse van BOVAG en RAI Vereniging op basis van Gfk-onderzoek onder winkels en consumenten.

Fietsverkopen 2011: e-bike plust met 9 procent, internetverkoop daalt fors

 

DOETINCHEM – De markt voor nieuwe fietsen daalde in 2011 met 1,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. De omzet op de Nederlandse fietsmarkt was nagenoeg stabiel: – 0,6 procent. Opmerkelijk is dat de verkoop van fietsen via internet een flinke knauw kreeg: die daalde met bijna een derde. Een en ander blijkt uit een marktanalyse van BOVAG en RAI Vereniging op basis van Gfk-onderzoek onder winkels en consumenten.

Er werden in 2011 in Nederland 1,198 miljoen nieuwe fietsen verkocht. In 2010 waren dat er nog 1,215 miljoen. Dat is een daling van 1,4 procent. Dankzij de hogere gemiddelde prijs van een nieuwe fiets daalde de omzet maar heel licht, met 0,6 procent.

Marktaandeel van 15,1 procent voor e-bike
Die hogere gemiddelde prijs van een nieuwe fiets komt op conto van de e-bike. Er werden vorig jaar 181.000 elektrische fietsen verkocht, tegen 166.000 in 2010. De e-bike is daarmee inmiddels goed voor een marktaandeel van 15,1 procent. Meer dan de helft van de nieuwe fietsen valt nog steeds in de categorie ‘stadsfiets’, maar deze categorie moet wel een veer laten: het aantal verkochte stadsfietsen daalde met 2,7 procent.

Sacha Boedijn, secretaris van RAI Vereniging afdeling Fietsen: “Het is mooi dat de e-bike zijn opmars voortzet. En verklaarbaar ook. Enerzijds neemt de diversiteit van het assortiment nog steeds toe, waardoor de e-bike voor steeds meer groepen kopers een aantrekkelijke optie is. Denk aan forenzen, moeders met kinderen en dergelijke. Aan de andere kant staat ook de productontwikkeling niet stil. De moderne e-bike is op allerlei manieren aan de persoonlijke voorkeuren van de fietser aan te passen. Zo kun je als fietser kiezen welke ondersteuning je wenst. Kies je voor een sportieve rit of voor een ondersteuning met een tourkarakter.”

Internetverkoop daalt met 28 procent

Opmerkelijk is dat het aantal fietsen dat via het internet werd verkocht, in 2011 fors daalde. Van 129.000 in 2010 naar 93.000 exemplaren in 2011, een daling van liefst 28,0 procent. Het marktaandeel van de internetfiets in de nieuwverkoop daalde daarmee van 10,6 naar 7,8 procent.

Niels Hansen, manager BOVAG Fietsbedrijven: “We denken dat in deze tijden van onzekerheid een groeiende groep mensen kiest voor een aankoop bij de erkende vakhandel, een fietsbedrijf met een goede werkplaats. Een plek waar je als fietskoper terug naar toe kan als je een vraag of een probleem hebt. Een plek ook, waar je deskundig advies krijgt en een fiets op maat, in plaats van een doe-het-zelf-pakket op de gok.”

Reageer op dit artikel