nieuws

Fietsverkoop vindt weer weg naar boven

algemeen

De cijfers over de maand maart laten gelukkig weer een herstel zien. In de totale markt lopen we nog wel 4% achter in de verkopen ten opzichte van die van maart 2011, maar de scherpe dalingen van januari en februari zijn weg. De omzet in maart (verkoop nieuwe fietsen) lag met 65 miljoen euro voor de totale markt 5% achter op vorig jaar. Dat geeft aan dat de gemiddelde prijs iets gedaald is (-2%). Kijken we alleen naar de verkoop bij de vakhandel, dan zien we vergelijkbare cijfers.

Fietsverkoop vindt weer weg naar boven

 

AMSTELVEEN – De cijfers over de maand maart laten gelukkig weer een herstel zien. In de totale markt lopen we nog wel 4% achter in de verkopen ten opzichte van die van maart 2011, maar de scherpe dalingen van januari en februari zijn weg. De omzet in maart (verkoop nieuwe fietsen) lag met 65 miljoen euro voor de totale markt 5% achter op vorig jaar. Dat geeft aan dat de gemiddelde prijs iets gedaald is (-2%). Kijken we alleen naar de verkoop bij de vakhandel, dan zien we vergelijkbare cijfers.

Blij met negatieve cijfers? Ja, toch wel, want het is al eens eerder gezegd: andere branches doen het zeker niet beter en veelal slechter. Het is merkbaar dat de consument in deze onzekere tijden als eerste toch de aankoop van niet noodzakelijke spullen uitstelt. Dat merk je aan de terugvallende verkopen in consumentenelektronica. Maar vreemd genoeg, dingen die men per se wil hebben worden wel gekocht, zoals smartphones en iPads….

E-bikes scoren bescheiden groei

Je zou van een fiets zeggen dat dit een noodzakelijk gebruiksvoorwerp is, maar in de cijfers zien we dat niet terug. Zelf e-bikes laten deze maand in de vakhandel maar een zeer bescheiden groei van 0,7% zien. In de totale markt (door verlies in het branchevreemde kanaal) lopen e-bikes voor het eerst wat terug (-4%).

Stadsfietsen onder druk

Stadsfietsen staan ook flink onder druk (-7% totale markt; -15% in de vakhandel). Maar, misschien niet helemaal onverwacht, zien we wel een segment als ATB/MTB met 18% groeien. Dit is zeker geen dagelijks ‘gebruiksvoorwerp’. Dus ook fietsen lijken de trend in de markt mee te pakken dat de consument geld neertelt voor (persoonlijke) luxe ten koste van bezuinigen op het dagelijkse. Nu de ANWB ook weer hun jaarlijkse e-bike test heeft gepubliceerd kunnen we ook daar weer klanten in de winkel voor verwachten.

GfK Retail and Technology Benelux B.V.
Patrick Langley

Reageer op dit artikel