nieuws

GfK: omzet stijgt in november, maar verkoop daalt licht

algemeen

In november zijn de verkopen van fietsen toch weer wat teruggevallen ten opzichte van vorig jaar. De totale markt zoals die vanuit het GfK-onderzoek wordt gemeten (‘panelmarkt’) laat een daling in stuks zien van 2%, terwijl de omzet 4% stijgt. Daaruit blijkt dat de gemiddelde prijs 6% is gestegen.

GfK: omzet stijgt in november, maar verkoop daalt licht

In november zijn de verkopen van fietsen toch weer wat teruggevallen ten opzichte van vorig jaar. De totale markt zoals die vanuit het GfK-onderzoek wordt gemeten (‘panelmarkt’) laat een daling in stuks zien van 2%, terwijl de omzet 4% stijgt. Daaruit blijkt dat de gemiddelde prijs 6% is gestegen.

De vakhandel had iets meer moeite om het volume te behouden. De verkopen vielen 4% terug ten opzichte van vorig jaar, maar aan de andere kant steeg de gemiddelde prijs 7% waardoor ook de vakhandel gemiddeld on terugzien op een kleine stijging van de omzet (+3%). Natuurlijk is november een maand die gemiddeld slechts zo’n 5 tot 6% van het jaarvolume realiseert, dus is dit niet zozeer van invloed meer op de jaarcijfers.

E-bikes plussen 31 procent!
Binnen de vakhandel waren de verkopen van e-bikes in november wederom de kruk waarop de markt in sterke mate drijft. Ten opzichte van vorig jaar stegen de verkopen 31%. Maar door de piek in het voorjaar en in de zomer was het aandeel van november in de totale jaarverkopen (de meest recente 12 maanden opgeteld, december 2010 tot en met november 2011) toch maar 4% ten opzichte van de gemiddeld 5-6% voor totaal fietsen. E-bikes kunnen dus, ook buiten het traditionele “mooi-weer-seizoen” nog zeker verder groeien als ze minder gezien worden als een aanschaf voor recreatief gebruik.

Verkoop tour-/hybridefietsen terug op koers
Een ander opmerkelijk feit in november was de verkoop in de vakhandel van tour-/hybridefietsen. Ook daar een stijging in stuks van 34% en een omzetstijging van 26%. Met een aandeel van 6% in de jaarlijkse verkopen ligt november voor dit segment wel weer (terug) op koers. De branchevreemde kanalen laten min of meer dezelfde trends zien, maar hun totale aandeel is relatief zwakker in deze maand omdat met name de actiedruk vanuit de bouwmarkten in de wintermaanden aanmerkelijk lager ligt.

GfK Retail and Technology Benelux B.V.
Patrick Langley
 

Reageer op dit artikel