blog

Iedereen blij!

algemeen

Ik ben blij! In toenemende mate stappen fabrikanten af van modeljaren. Sommige merken schaffen de modeljaren helemaal af, andere laten bepaalde modellen doorlopen. Vanuit de retail roepen velen dit al decennia en het is mooi dat dit nu steeds meer werkelijkheid wordt.

Iedereen blij!

Graag sta ik nog even stil bij het verhaal achter het afschaffen van modeljaren. Wat mij betreft is de hoofdzaak dat modellen een levensduur hebben die niet van te voren vast staat. De markt/klant bepaald hoe lang een model mee gaat. Is het populair? Dan loopt ze lekker door! Wordt het model slecht verkocht dan moet het vernieuwd worden.

Dynamische collectie

Zo ontstaat een dynamische collectie die per model of per soort/platform wordt vernieuwd als de omstandigheden daarom vragen. Dat vernieuwen zal eens in de zoveel tijd radicaal zijn en een andere keer betreft het een kleine aanpassing. Die kleine aanpassingen zijn running changes en als dit goed gecommuniceerd wordt dan kunnen we dat in de winkels vlekkeloos door laten lopen.

Betere beschikbaarheid

Wordt bovenstaand goed uitgevoerd dan zorgt het ervoor dat er een veel betere beschikbaarheid van fietsen ontstaat die bovendien goed verkoopbaar zijn. De fabrikant en de retailer lopen veel minder risico met voorraden en vanzelfsprekend is er geen jaarlijkse devaluatie. De fabrikant kan met een gerust hart produceren en de retail kan met een gerust hart inkopen.

Geen veranderen om het veranderen

Het is dus niet de bedoeling dat we modellen door laten lopen naar een volgend collectie jaar puur omdat die wens er is. Net zoals het niet de bedoeling is dat we de modellen gaan veranderen om het veranderen. Met andere woorden het doel is een dynamische collectie en het logische gevolg daarvan is dat er geen jaartallen aan collectie kunnen/hoeven worden gehangen.

Klant bepaalt

Dus de klant/markt bepaalt. Modellen dienen tijdig opgefrist te worden. We moeten als branche het fietsen aantrekkelijk houden en boven op de markt zitten. Dan is iedereen blij. De fietser, de retailer en de fabrikant.

Reageer op dit artikel