blog

Fastfood en a la carte uit één keuken

algemeen

Het ene moment ‘lappen we een bandje’ van een stationsfietsje en het andere moment wordt er een highend racefiets opgebouwd. Dat gebeurd allemaal in in één winkel en in één werkplaats. Het is alsof je in één restaurant zowel fastfood kunt scoren als avondvullend kunt dineren. Om te zorgen dat het elkaar aanvult i.p.v bijt vraagt het heel wat o.a. goede samenwerking.

Fastfood en a la carte uit één keuken
Eugen Uppelschoten over consumeren op maat.

Bij de MacDonalds maak je geen afspraak om een hamburger te eten en bij dat geliefde sterrenrestaurant kun je het beste een afspraak maken anders is er geen plek. Dat weet iedereen. Bij de fietswinkel ligt dat anders. Dat je voor een pech reparatie een ‘fastfood’-behandeling krijgt en voor groter onderhoud het beste een ‘dineren’-afspraak kunt maken is iets dat we al decennia communiceren met klanten. Mijn vader noemde dat vroeger “de klant een beetje opvoeden”. Tegenwoordig benaderen we het ietsje anders: ‘samenwerken met de klant’. We vragen de klant ons te helpen hen te helpen en leggen uit dat wanneer zij het onderhoud met ons inplannen, dus op afspraak, wij hen beter kunnen helpen als ze een keer pech hebben.

Dat lukt steeds beter. Gelukkig hebben we de tijd een beetje mee. Steeds meer klanten hebben minder een ‘consumeren’-attitude en vinden het vanzelfsprekend om het samen te laten slagen. Zo wordt ondernemer steeds leuker.

Reageer op dit artikel