blog

Verschillen

algemeen

Mooi dat er verschillende winkels zijn.

Mooi dat er verschillende winkels zijn.
Er zijn verschillende tweewielerwinkels voor verschillende consumenten.
Elke winkel kan een geweldige winkel zijn.

Toevallig werk ik voor verschillende winkels wat ook een van de redenen is dat ik het  elke dag erg naar mijn zin heb….Elke dag.

Het valt mij op dat het merendeel van ‘mijn’ etaleerklanten geen overdreven overschot aan ‘oude’ modellen heeft. Een enkeling zegt voorlopig een afwachtende houding aan te nemen en  ‘kalm’ aan te doen met inkopen en collectioneren.
Het merendeel overwikt (nieuw woord!), weegt af en gaat een eigen strategie volgen.
Velen gaan zakelijk en zelfs ‘gezellig’ en met redenaties echt praten met de leveranciers die het beste willen en kunnen bieden ‘om tafel’.
Mooi…Goed zaken doen.

Bijkans alle fabrikanten hebben wederom een mooie collectie met heel veel kansen, maar ook twijfelgevallen. Vaak een sterk verhaal en goede ideeën. Toch blijven er ook die weinig nieuws te brengen en te bieden hebben.

Ik weet zeker dat winkels die de kracht en energie hebben om onderscheidend te zijn ook volgend seizoen weer krachtig, klantvriendelijk en renderend zullen ondernemen.
Samen met de leveranciers, ontwerpers, bedenkers en makers van al het moois en middels een goed samenspel tussen de ‘vertegenwoordigers en winkeliers kunnen de ‘retailers’ heel veel mensen blij maken.

Ik kijk al uit naar het, snel naderende, nieuwe seizoen.

Onderweg tref ik regelmatig jonge verfrissende ondernemers die, omdat de opening van ‘hun’ nieuwe zaak aanstaande is, diverse winkels bezoeken om ideeën op te doen.
Ik zeg altijd:
Probeer rond te lopen als consument….Probeer je te verplaatsen in de consument…Kijk niet alleen naar de mooie dingen, maar let vooral op de eventuele tekortkomingen en fouten!
Laat je niet verleiden door beeldbepalende ‘sfeerbeelden’ en een geweldig automatiseringsysteem.
Let op de klanten…Let op het gedrag van de klanten…Kijk naar de ogen van de klanten…Proef de sfeer.
En vorm dan je eigen idee van hoe jij wilt ondernemen.

In winkels waar je merkt dat de klanten het naar de zin hebben, lachen en zich gemakkelijk voelen kun je veel meer leren dan in winkels die strak, mooi en perfect (lijken te) zijn.

Het blijft immers mensenwerk.

Goed weekend,

Ron Haker

 

Reageer op dit artikel