artikel

GfK maart: Groei in alle segmenten

algemeen

De maand maart behoorde vorig jaar nog tot een van de koudste maanden sinds de eerste metingen in 1901. Maart 2014 ging juist de boeken in als een van de warmste maanden. De herstellende economie, het stijgende consumentenvertrouwen, én dus het zeer zachte weer in de maand maart hebben er in ieder geval toe geleid dat de fietsverkopen weer stevig zijn aangetrokken.

GfK maart: Groei in alle segmenten
De maand maart liet een duidelijk herstel in de fietsenbranche zien vergeleken met vorig jaar en het goede weer heeft daar zeer zeker een belangrijke rol bij gespeeld.

In totaal werden er 7 procent meer fietsen verkocht vergeleken met maart vorig jaar. De omzet groeide met 11 procent. Bij de vakhandel gingen er 10 procent meer nieuw verkochte fietsen over de toonbank. Hier steeg de omzet met 12 procent. Overigens zien we binnen de vakhandel grote verschillen tussen de dealers. Zo presteerden ruim 2 procent van de dealers nog ver onder het landelijk gemiddelde. Zij noteerden een omzetdaling van 23 procent. Aan de andere kant zagen we dat bijna 18 procent van het aantal dealers juist ruim bovengemiddeld presteerden: +45 procent. Dit geeft nog maar eens aan hoeveel variatie er tussen dealers onderling bestaat.

Daling bij bouwmarkten

Binnen de branchevreemde kanalen lieten de warenhuizen en de bouwmarkten een opvallende daling in de verkoopcijfers zien. Zo werden er bij de warenhuizen 15 procent minder fietsen verkocht. De bouwmarkten zagen de verkoopcijfers met 5 procent teruglopen.

Ook groei in verkoopaantallen stadsfietsen

Kijkend naar de fietsenverkoop binnen de vakhandel zagen we alle segmenten sterk groeien. In aantal verkochte stuks realiseerden stadsfietsen en kinderfietsen een groei van respectievelijk 5 procent en 7 procent. Hybride/toerfietsen lieten sinds lange tijd ook weer eens groei zien: +14 procent. Het sportieve segment was wederom populair onder fietsend Nederland. Zo werden er 19 procent meer MTB/ATB fietsen verkocht en racefietsen spanden de kroon met een groei van 50 procent! De verkoop van e-bikes bleef natuurlijk ook niet achter. Zo steeg de verkoop met 17 procent in volume, en 14 procent in omzet.

Kortom, de maand maart liet een duidelijk herstel in de fietsenbranche zien vergeleken met vorig jaar. Het goede weer heeft daar zeker een zeer belangrijke rol bij gespeeld.

Niels van Steijn, GfK Retail and Technology Benelux B.V.

Reageer op dit artikel