artikel

E-bike ook bij Belgische vakhandel in top drie

algemeen

Naar aanleiding van de Belgische fietsbeurs Velofollies werd een marktonderzoek gevoerd bij de Belgische fietsvakhandel. In 2013 werd een stijging van de verkopen van 4,4% genoteerd. Het onderzoek laat zien dat klanten nog steeds vooral voor stadsfietsen naar de vakhandel komen, maar dat ook in België de e-bike een explosieve groei doormaakt bij de fietsspecialist.

E-bike ook bij Belgische vakhandel in top drie
Ook de Belgische vakhandel ziet in de nabije toekomst het meeste verkooppotentieel voor de elektrische fiets.

Het ontbreken van cijfermateriaal voor de Belgische fietsbranche zette de organisatie van de beurs Velofollies, die plaatsvindt van 17 tot en met 19 januari in Kortrijk Xpo, aan tot het houden van een digitale enquête onder 1.574 Belgische fietshandelaars. Met een responsgraad van meer dan 21% leveren de resultaten van deze peiling alvast een aantal representatieve en interessante gegevens op.

Stijgende fietsverkopen

Het onderzoek toon in eerste instantie aan dat gemiddeld 258 fietsen per fietswinkel worden verkocht in België. Na extrapolatie kan men besluiten dat 2013 goed was voor 406.092 verkochte fietsen via het kanaal van de fiets vakhandel. Dit is exclusief de verkopen via grootwarenhuizen, en ook Decathlon, en via internet.

Damesracefiets erg populair

Ruim de helft van deze verkopen is toe te schrijven aan de damesfietsen (56,1%), en meer specifiek de damesracefiets. Tony De Clerq, medeorganisator Velofollies: “Vrouwen vinden stilaan de weg vanuit de fitnessruimte naar het fietsen in openlucht, en bovendien richten meer en meer fietsenhandelaren in hun showroom ook een afzonderlijk damescorner in.”

E-bike met bijna 21% op derde plaats

Uitgesplitst per categorie of type fiets blijkt dat voornamelijk de traditionele stadsfiets (25,17%) en de accessoires en onderdelen (24,52%) de klanten naar de vakhandel doen afzakken. Opmerkelijk is ook dat op een zeer korte periode de verkoop van elektrische fietsen, met bijna 21%, zich in de top 3 van best verkopende producten nestelt. Racefietsen en mountainbikes komen op plaats 4 en 5.

Stijging verkopen te danken aan e-bike

Ten opzichte van 2012 gaven de respondenten aan dat de fietsverkoop in België het afgelopen jaar in de detailhandel een stijging van 4,4% liet optekenen. Deze stijging is vooral te danken aan de elektrische fiets die vorig jaar voor een flinke meerverkoop zorgde. Bijna 61 % van de fietsenmakers brachten meer e-bikes aan de man of vrouw dan vorig jaar.

Toekomstige evolutie

Ook op de vraag wat in de toekomst het meeste verkooppotentieel bood, was het antwoord vrijwel eenduidig: opnieuw was het de elektrische fiets die door de grote meerderheid (93%) naar voren werd geschoven. De Clerq: “Volgens de producenten en importeurs zal in de toekomst de (duurdere) stadsfiets trouwens het onderspit moeten delven en zullen stelselmatig, dankzij steeds nieuwe technologische ontwikkelingen, nog meer consumenten overstappen van de traditionele stadsfiets naar de e-bike. Dit vooral voor het woon-werkverkeer, dat bovendien ook fiscale voordelen biedt. De gemiddelde leeftijd van de e-bike fietser blijft trouwens ook dalen, wat het potentieel van dit type fiets nog groter maakt.”

Groene cijfers voor O&A

De categorie accessoires en onderdelen zullen volgens de respondenten eveneens voor mooie groene cijfers zorgen in 2014. En als derde potentiële groeier voor volgend jaar werd de racefiets aangevinkt. Bij het raceverhaal blijven productontwikkelingen belangrijk bij het overschakelen naar een nieuwe fiets. Elektronisch schakelen en schijfremmen zorg(d)en bijvoorbeeld voor een nieuwe golf van aankopen. Ook het sneller starten op jeugdige leeftijd met wielrennen heeft zijn invloed op de verkoop, en zal ervoor zorgen dat deze categorie opnieuw in stijgende lijn zal gaan.

Tweedehands groeiende trend

“Een feit dat in Nederland al vele jaren bestaat, waait nu ook over op de Belgische markt,” merkt De Clerq op. “De aankoop van een tweedehands fiets wint sterk aan populariteit. Ongeveer de helft van de ondervraagde vakhandelaren heeft tweedehands fietsen de showroom uitrijden. En we zien verder dat bij ruim tweederde van hen de verkoop van tweedehands fietsen het afgelopen jaar zelfs is gestegen, wellicht als gevolg van de huidige economische omgeving. Hier zijn het vooral de kinderfietsen die het peloton aanvoeren.” Ook werd duidelijk dat ook de fietsbranche niet kan ontsnappen uit de greep van het internetgeweld. Momenteel biedt slechts zo’n 10% van de ondervraagden hun producten online aan, maar op de vraag of ze in de toekomst overwegen een online shop te openen antwoordde bijna 20% positief.

Reageer op dit artikel