artikel

Timon Rutten stopt als operationeel directeur Hans Struijk Fietsen

algemeen

Timon Rutten, die samen met Bastiaan Hagenouw in 2009 Hans Struijk Fietsen BV heeft overgenomen, heeft besloten zijn rol als operationeel directeur te beëindigen. Hij zal zijn taken de aankomende periode overdragen aan zijn drie directe collega’s, Bastiaan Hagenouw (algemeen directeur), Romke Romkes (financieel directeur) en Edouard Rekko (commercieel directeur). Timon Rutten blijft wel grootaandeelhouder en zal vanuit deze rol zeer nauw betrokken blijven.

Timon Rutten stopt als operationeel directeur Hans Struijk Fietsen
Timon Rutten treedt na de transactie weer toe tot het management van Hans Struijk. Foto: Tweewieler

Over het neerleggen van zijn functie als operationeel directeur zegt Timon Rutten : “Vijf jaar geleden ben ik samen met Bastiaan Hagenouw gestart, dit was een bewuste keuze voor het ondernemerschap. De afgelopen jaren is mijn rol steeds meer verschoven naar het managen in plaats van ondernemen. Dat past mij minder goed. Ik ben erg trots op wat we hebben neergezet, maar ik maak nu de bewuste keuze om weer te gaan pionieren.” De aankomende paar maanden zullen gebruikt worden om een goede overgang van zijn taken te borgen.

Strategie van centrale distributie vervangen door directe levering aan winkels

Met 2014 in aantocht is de strategie van Hans Struijk Fietsen om het aankomend seizoen nog succesvoller te worden. Daarvoor zijn met leveranciers ambitieuze plannen gemaakt en dit is verankerd in de marketing & sales kalender. Er is besloten om de distributie vanuit leveranciers direct naar de winkels te laten verlopen. Rutten: “Het centraal distribueren van fietsen heeft onvoldoende meerwaarde getoond in 2013 en zal dus niet als standaard ingezet worden in 2014”. Verder is de hoofdkantoor organisatie in Amsterdam definitief vormgegeven en zijn alle belangrijke functies met de juiste personen ingevuld.

Verdubbeld in grootte

2013 was niet het makkelijkste jaar voor de fietsbranche, met een koud en nat voorjaar en een laag consumentenvertrouwen. Ondanks deze moeilijke omstandigheden is Hans Struijk weer verdubbeld in grootte. Door 2 overnames (Allbikes Rotterdam en Vermeulen in Brabant) en de opening van 2 nieuwe winkels (Amsterdam RAI en West) is het winkelbestand stevig gegroeid naar totaal 16 winkels. Maar belangrijker nog, de bestaande winkels hebben een organische groei van meer dan 3% laten zien, terwijl online dubbelcijferige groei heeft neer gezet.

Multichannel verkoop

In 2013 lag de focus op uitbreiding van het netwerk van winkels en het uitdiepen van het winkel concept. De winkel inrichting en instore communicatie zijn flink op de schop genomen. Daarnaast is er een duidelijke assortimentsvisie ontwikkeld en is de marketing strategie verder aangescherpt. De opgedane ervaring in online is dit jaar ook vertaald naar Hans Struijk Fietsen. De website is geheel vernieuwd en de webshop is geïntegreerd met de winkels, waarmee Hans Struijk nu ook de volgende stappen zet richting een omnichannel organisatie.

Klanttevredenheid van 95 procent

Over de hoogtepunten van 2013 zegt Hagenouw: “We zijn overgeschakeld naar volledig klantgericht werken: iedere start van een verbetering komt uit onze klantervaringen. Hiermee hebben we de klanttevredenheid naar 95 procent gekregen, uiteindelijk is dit wat ons onderscheidt in de markt!”

Reageer op dit artikel