De Tweewieler in Udenhout: 'Diefstalprobleem samen aanpakken'

De Tweewieler in Udenhout: 'Diefstalprobleem samen aanpakken'
De Tweewieler in Udenhout. Paul Verschuren (L) en zijn broer Frank

Het móet anders, vinden de broers Paul en Frank Verschuren van De Tweewieler in Udenhout en Vught. "Ook al is het probleem bij ons niet extreem, het aantal diefstallen neemt wel toe. Met goede voorlichting helpen we het tij te keren", zegt Frank.

De twee ondernemers achter De Tweewieler voeren al 27 jaar de ANWB Fietsverzekeringen en blijven dat doen nu de voorwaarden zijn gewijzigd. Sinds maart verplicht de ANWB gebruik van een tweede slot (ART2-gecertificeerd) op verzekerde e-bikes en geldt er een eigen risico (5 procent van het verzekerde bedrag). Andere aanpassingen zijn de nieuwwaarderegeling van drie jaar en later dit seizoen een verplichting van een track- en tracesysteem op elektrische fietsen vanaf 4.500 euro.

Zekerheid

“Circa 90 procent van de verkochte fietsen gaat verzekerd de deur uit. Dat verandert niet; mensen volgen het nieuws ook en willen zo veel mogelijk zekerheid dat hun fietsen blijven staan”, zegt Paul. “De nieuwe eisen zijn misschien niet allemaal prettig – heb je een lichte e-bike van 18 kilo, moet er nog een ART2-slot van 3 kilo bij. Maar leg je uit waarom die eisen er zijn, dan ontstaat er wel begrip. Mensen snappen dat we het probleem samen moeten aanpakken. Het is een maatschappelijk ding, iedereen heeft een rol om diefstal tegen te gaan.”

In de toekomst hopen we dat trackers standaard zijn ingebouwd. ”
— Paul Verschuren

Tips in verkoopgesprek

De Tweewieler maakt preventie standaard onderdeel van het verkoopgesprek. “Tussendoor geven we allerlei tips hoe je je fiets vastzet; aan de vaste wereld, voor en achter, zodat dieven de fiets niet eenvoudig kunnen tillen met een haak. Een tweede slot verkochten we altijd al, alleen promoten we nu een ART2-gecertificeerd model. Zo’n slot is gewoon beter bestand tegen aanvallen en kan de reden zijn waarom dieven jouw fiets laten staan en het bij een andere proberen”, zegt Paul. “Zo’n slot is meteen een vrij gemakkelijke bijverkoop, al vinden we het vooral heel jammer dat dit moet.”

Hoop op ingebouwde trackers

“In de toekomst hopen we dat trackers standaard zijn ingebouwd. Dat vergemakkelijkt de verkoopgesprekken, want dan zit de beveiliging al in de prijs en hoeven consumenten niet nog eens extra geld neer te tellen voor een systeem en het abonnement van de simkaart. Ik geloof bovenal sterk in het nut. We verkopen ook veel bakfietsen waar standaard een GPS-systeem in zit, want anders kun je ze niet meer verzekeren. Na diefstal hebben we al gezien dat de tracker de opsporing veel gemakkelijker maakt.”

Dieven ontmaskerd

In de loop der jaren heeft De Tweewieler al fietsen aan de lokale politie geleverd. Die gebruikte de modellen met GPS succesvol als lokfiets in de gemeente Vught. Frank: “Zo hebben we al veel gelegenheidsdieven en veelplegers ontmaskerd. We zijn dus bekend met het voordeel van track- en tracesystemen en kunnen onze ervaringen prima delen met consumenten die aanschaf overwegen. We zijn op dit vlak misschien wel een voorloper, de lokfietsen met GPS bewijzen al langer dan tien jaar hun nut. Consumenten staan best open voor zulke technologie, of ze nu een e-bike van minder of meer dan 4.500 euro aanschaffen.”

Gelukkig merken we nu nog geen rem op verkoop, de fiets is nog altijd een aantrekkelijk vervoersmiddel.”
— Frank Verschuren

Nog geen rem op verkoop

Voor de toekomst van De Tweewieler en andere fietsspeciaalzaken is het óók belangrijk dat het landelijke diefstalprobleem een halt wordt toegeroepen. “Als mensen al snel terugkomen met de mededeling dat hun fiets is weggehaald, dan vragen zij zich wellicht af of een e-bike nou wel zo’n goed idee is, zeker als diefstal zich vaker bij hen voordoet. Daar hebben wij niets aan. Gelukkig merken we nu nog geen rem op verkoop, de fiets is nog altijd een relatief goedkoop, groen en aantrekkelijk vervoersmiddel. Maar er zou onder consumenten wel angst voor diefstal kunnen ontstaan als er niets verandert. We doen dus al het mogelijke om het probleem terug te dringen.”

Dit artikel is gesponsord door ANWB Verzekeringen